2006-05-02

Vardaglig dramatik

Precis innan sju stack iväg på sitt livs första fotbollsträning klämde han ett finger i ytterdörren. Stängde dörren med ett finger kvar på insidan liksom. Jag hörde skriket och kände makens nervositet sprida sig i hela huset. De försvann in i badrummet med fingret i högläge. Jag tassade försiktigt efter. Blod på golvet.
- Det blöder! skriker fyra.
En kort stund rinner all sjuksköterska ut ur mamman. Sen måste jag kolla på fingret. Milt knuffar jag undan pappan. Lugnt försäkrar jag sju om att allt är under kontroll.

- Nu stoppar vi fingret under kallt vatten en stund så ska vi titta sen. Jaha, hela nageln har spruckit ser jag. Inte konstigt att det rinner blod då.
Sen plåstrar vi om. Och killen cyklar iväg på träning.
Långt senare i soffan....säger maken
- Jag trodde att fingret var krossat.
- trodde jag med...

Inga kommentarer: