2007-01-30

Retsticka

Fem tar med sig sitt gosedjur ner till frukosten. En älskad tiger. Den ligger på vardagsrumsgolvet när vi äter frukost.
Efter frukosten är den borta. Alla letar. Vi vet att den låg där nyss men nu...den behövs inte nu, den ska bara läggas på plats i sängen tills ikväll men...det är så konstigt. För den låg där på golvet för bara någon liten minut sedan.
Alla letar. Ingen hittar. Man kan säga att hela morgonen blir extra kaotisk för att tigern plötsligt är borta. Vi ger upp. Och går hemifrån utan att fatta vart den tog vägen.
På eftermiddagen hämtar jag åtta. Jag sitter på en stol i kapprummet och väntar på att han ska bli klar. Plötsligt lyser han upp. Kolla, mamma! Som i triumf drar han ut lillebrors älskade tiger ur sin rygga.
-Jag hade stoppat den i min väska ;)
Han är glad, lyser. Skrattar med hela ansiktet. Så som bara åtta gör.
Jag fattar att jag borde bli arg. Men jag ler.
-Åtta, du är en väldigt väldigt retsam storebror.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha!
Åttaåringars logik är på ett annat sätt...liksom!