2010-11-18

Om han varit en flicka hade man sagt att det var därför

Fjorton dricker mjölk. Och äter youghurt. Mer än man kan ana. Det är slut. Alltid. I kylen står tomma kartonger. Innehållet slukat. För längesen.
Han ringer mig idag. Vid fyra. Tämligen panikslagen. Förrådet tomt. -Var är du morsan? Dags att fylla på!
Jag har inte ens lämnat stan. På väg. Men knappt. Jag hinner inte hem med påfyllet innan han försvinner på träning i alla fall. Jag hör lillebror i bakgrunden. Lägger på luren och messar lillebror:
"Älskade snart tolv. Kan du fixa en äggmacka till storebror? Det finns bröd (tror jag) i frysen."
Inget svar men jag känner mig lugn och när jag kommer hem osar hela köket av nystekta ägg. Fjorton har lämnat för längesen. Med äggmacka i magen. Fixad av lillebror.
Ibland tänker jag att om snart tolv varit en flicka hade man sagt att det var därför.

Inga kommentarer: