2006-01-28

Idag för fyra år sen

...vaknade jag av att det liksom knakade till i kroppen och jag insåg att min tredje förlossning närmade sig. Vid halvtolv ringde jag till Huddinge för att tala om att jag tänkte komma in och föda, inte nu, men senare under dagen. Vattnet hade gått.
Men så kunde man inte göra i Stockholm visade det sig. Fullt. Absolut ingen plats. Ni får åka till SÖS fick jag veta. Varpå jag fick en mindre hormonell kris. I helvete heller. Att jag tänkte göra. Men fogade mig efter en stund.
-Har du värkar?
- Knappt, svarade jag sanningsenligt.
- Du får åka nu ändå eftersom det kan vara snökaos på vägarna slog barnmorskan fast.
- I HE.... heller! Nu höll jag verkligen på att tappa greppet.
Men ändå. Man gör som man blir tillsagd. I bilen in säger de på radion att Astrid Lindgren är död. Någon dör och någon föds tänker jag och inser att jag alltid kommer att minnas Astrid Lindgrens dödsdag.
Väl framme vill maken släppa av mig utanför förlossningen men jag fortsätter trilskas och tvärvägrar. Eftersom det ändå är timmar till jag ska föda kan jag promenera, resonerar jag. Sen promenerar vi flera varv runt sjukhuset.
Först på insidan. Och sen på utsidan. Hittar inte riktigt fram. Det spösnöar och maken blir stressad. Inte jag. Vattnet har visserligen gått. Men jag har inga värkar.
Sen kommer vi rätt och ringer på klockan. En sur, tuggummituggande undersköterska öppnar.
- Hej! Vi ska föda! säger jag glatt. Slut på trilskandet nu. Här gäller det att bygga bra relationer. Undersköterskan vänder ryggen till.
-Fy fan vad det snöar, muttrar hon.
Makens blick möter min. Lite nervöst blev det plötsligt nu.
Sen sitter vi i ett väntrum. Inskrivning sker. Klockan är halvtre. Och jag grinar. För att det var fullt på Huddinge. För att det snöar. För att det är ogästvänligt och för att vi är här flera timmar för tidigt.

En ljuvlig barnmorskestudent frågar om jag vill duscha. Absolut! Fast besluten att inte upprepa kaoset från
förra förlossningen. Duschar gör dom på alla förlossningsfilmer. Och jag har ju tid.
Vi knatar iväg till duschen som visar sig ligga helt i andra änden av korridoren. På vägen inser jag ju att det inte kommer bli någon dusch men knatar envist vidare. Fast besluten att genomföra.
Väl framme blir jag tvungen att lägga korten på bordet och erkänna, både för mig själv och den ljuvliga studenten. Det blir ingen förlossningsdusch. Sorry. Ingen dusch. Vi måste gå tillbaka nu. Så vi hinner föda. I det avsedda rummet.
Sagt och gjort. Och klockan hinner precis bara passera tre. Innan två mörka ögon ser in i mina. Först makens och senare, det lilla barnets.
Jag visste att det var min sista. Just detta skulle jag inte få vara med om mer.
Och det var stort. Att han kommit till mig. Glädje. Värme. Stilla stolthet.
Så går jag i duschen till slut. Mamma till tre.


-----------------------------------------------------------

2 kommentarer:

Torunn sa...

skriv bok! Hva venter du på?
her sitter man og gråter og kjenner på hver minste følelse.....er det slik morsfølelsen vekkes igjen og kjennes? kanskje det blir flere barn på meg alikevel?

Gunillas J.ord sa...

Ja, vad väntar jag på? Mera tid och mer pengar....