2009-06-25

Den bästa mamman

Ljuvliga ljuvliga sommarkvällar nu. Ett par kvällar har jag kört barnen till badstranden för kvällsdopp. Med ambitionen att själv hoppa i men...för kallt. Ångrat i den varma bilen på väg hem igen förstås.
Ikväll drog barnen iväg med mig till fotbollsplanen istället. Efter att flera gånger blivit knuffad, trampad på och bortfintad på de mest finurliga vis tröttnar jag...och vill gå hem.
-men snälla mamma! bönar sju. Du som är den bästa mamman jag har!
Snart tretton är snabb förstås, att påpeka att han bara har en. Men han protesterar.
- nehej, jag har flera.
-Åh? undrar jag med ett litet stick i magen. För hur mycket glädje och värme jag än önskar pappan till mina barn, eller hur goda intentioner jag har ...så... kan det hända att det kanske och möjligtvis. Kan bli lite svårsmält när det kommer till barnen...
-Åj ja! jag har flera stycken, säger sju. Det är du, Maria, mormor. Och farmor!
Så nu vet ni det! Alla mödrar out there!
Att ni absolut räknas. Men att det är jag som är den bästa...

3 kommentarer:

Ingis sa...

Klart du är.....kram

Maria sa...

Känns bra att man räknas och är viktig.....men självklart är du bäst!!!!

Gunillas J.ord sa...

Det var mest ironi såklart. Men mysigt att han med en sån självklarhet tycktw att han hade flera ;)