2007-04-09

Skitspel!

Vi har flyttat ner tios dator till vardagsrummet. Anledningen är att vi inte kunde säga nej när tio tjatade om spel med 16-årsgräns, som dessutom spelas över internet. Många kompisar har. Varför köper vi spel med 16-årsgräns till våra tioåriga söner? Jag fattar inte det själv.
Så nu sitter han här nere och spelar. Och jag har full koll. Vilket gör att jag får veta att man väljer vem man ska vara. Terrorrist eller antiterrorist. Sonen tror att han kan vara terrorist.

Sorry grabben, nu lägger sig mamman i spelet.

-Du får inte vara terrorist säger jag.
Han skrattar. - Men mamma!
- jag skämtar inte, du får börja om. Du får inte vara terrorist, upprepar jag.
Suck. Han stänger ner och försöker välja om. Pappan kommer och försöker hjälpa. Det visar sig omöjligt att vara antiterrorist. I alla fall på den här banan.
Skitspel!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är svårt att vara politiskt korrekt i tv & data spels världen... Men du, det viktigaste är ju att de fattar att det är ett spel! Vi kör också hårda regler med våra ungar och det tycker jag är bra.

Gunillas J.ord sa...

Ja, man försöker ha regler och hålla sig till dem. men det är en utmaning. Det är det.